Volg (jouw) CORPORATE DNA
Wat is de merkbelofte die je altijd nakomt?
Wanneer we deze vraag aan klanten stellen, horen we vaak dezelfde antwoorden:
- We sturen altijd een factuur.
- We doen wat we beloven.
- We leveren goede kwaliteit.
Als we dan doorvragen, komen de echte beloften boven tafel, en daarmee een belangrijk deel van het DNA van de organisatie.
Het valt niet mee om je eigen merkverhaal te formuleren en uit te dragen.
Daar kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen.
Sommige bedrijven zijn ooit begonnen en gegroeid zonder te hebben nagedacht over hun verhaal of merkpositionering.
Andere bedrijven hebben niet de skills om hun verhaal te vertellen.
Weer andere bedrijven hebben gekozen voor een generieke boodschap, omdat er intern verschillende opvattingen leven.
Sommige organisaties vertellen een verhaal dat hun eigenlijk niet past, maar waarvan ze denken dat klanten het mooi vinden.
En dan zijn er ook bedrijven die ervan overtuigd zijn dat ze helemaal niet hoeven te uit te dragen wat ze doen.
Totdat ze vastlopen, klantenportefeuilles opdrogen en ze niet weten hoe het verder moet.
Een bedrijf of organisatie is een levend wezen. Het is een verzameling mensen die van betekenis willen zijn. Ze verrassen, leven mee, vernieuwen zichzelf en roepen emoties op. Ze hebben een overtuiging en een eigen manier van werken. Ieder bedrijf heeft een uniek DNA-profiel en draagt waarden uit die bij geen enkel ander bedrijf passen.
De set kernwaarden is ontzettend belangrijk.
Voor veel bedrijven en werknemers zijn ze vaak zelfs doorslaggevend om tot zaken te komen of te kiezen voor een carrière.
Om organisaties te helpen de kern van hun bestaan te ontdekken, hebben we een effectief DNA-traject ontwikkeld. We halen de waarden van een organisatie boven water en koppelen er haar positionering en marketing- en communicatieactiviteiten aan. We stellen (soms) nare vragen, lezen, luisteren, onderzoeken en analyseren. Op basis van alle gegevens construeren we het DNA-profiel, het merkverhaal en de merkpositionering.
Bij bedrijven en instellingen zit er geregeld een verschil tussen wat ze willen zijn, wat ze denken te zijn en het beeld dat de buitenwereld van hen heeft. Deze mismatch zorgt meestal voor verwarring. Een organisatie kan zelfs zo ver van haar kern wegdrijven dat we spreken van ‘verdraaiing’. Dat kan met de beste bedoelingen gebeuren. Het gevolg is alleen wel dat klanten het bedrijf niet meer herkennen en ervan vervreemden.
Zijn wie je bent en jezelf blijven is zo makkelijk nog niet. Het is verleidelijk om een rol aan te nemen en mooi weer te spelen, terwijl het buiten giet. Maar er komt, vroeg of laat, een moment waarop je kleur moet bekennen.
Wie ben je nu echt?
Ben je een avonturier?
Ben je een pionier met dominante trekken?
Een inspirerende gamechanger?
Ben je de behoudzucht zelve? Of een gevierd mysticus?
Ben je een saaie volger? Een geslepen veinzer?
Of is betrouwbaarheid helemaal jouw ding?
Wie je ook bent en waarom je ook doet wat je doet, het CORPORATE DNA is de basis waarop jouw bedrijf is gebouwd. De cultuur en het doel komen eruit voort, evenals de visie, de missie en de kernwaarden.
Het bepalen van het DNA-profiel is niet alleen belangrijk om jezelf te leren kennen, maar ook om nieuwe medewerkers bekend te maken met de cultuur en de werkwijzen van het bedrijf. Er is geen bedrijf zoals het jouwe. Met een positionering die dit onderstreept, onderscheid je jezelf van de concurrentie en wordt jouw belofte goud waard.