‘Het is fijn als een bureau op alle niveaus kan meedenken’
Sinds 2016 werken Auto Recycling Nederland (ARN) en Reach intensief samen op het gebied van (strategische) communicatie. “Reach is voor ARN een belangrijke partner op verschillende communicatieniveaus: van strategie tot en met uitvoering en productie.”
ARN geeft in Nederland uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid voor autowrakken en autobatterijen. Samen met zo’n 300 partners zorgt de organisatie voor de inzameling en hoogwaardige recycling van afgedankte auto’s en autobatterijen.
“Wat ik sterk vind aan Reach is dat het niet alleen een bureau is dat goed is in de ontwikkeling van communicatiemiddelen en -kanalen, maar ook meedenkt en ondersteunt in de lange termijnstrategie van onze organisatie”, begint manager communicatie Martijn Boelhouwer te vertellen. Zo heeft managing director Alec Bergsma van Reach meegedacht en geadviseerd over het aanscherpen van de strategie, waarin we weer zijn teruggaan naar de kern van ARN.
“Het is fijn als een bureau ondersteunt op bestuurlijk niveau. Een bureau moet snappen waar wij als organisatie voor staan en waar we als ARN naar toe willen. We hebben dan ook heel bewust gekozen voor een partij die dat te bieden heeft”, voegt Martijn toe.
‘Het vertrouwen is heel groot’
Andere belangrijke eigenschappen van een strategisch communicatiebureau zijn: kennis van zaken en het nakomen van afspraken.
“Bij Reach kan ik erop vertrouwen dat wat wij samen bedenken en afspreken ook op die manier binnen de gestelde deadline en offerte wordt gerealiseerd.” Ter illustratie noemt hij het jubileumboek dat Reach samen met ARN in 2023 heeft gemaakt ter gelegenheid van het dertigjarig jubileum van de organisatie en de vernieuwde corporate website met onder meer 3D-animaties.
“We weten wat we aan elkaar hebben, dat is heel fijn. En als eens iets om wat voor reden anders loopt, komen we er altijd uit. Het vertrouwen over en weer is heel groot. De transparantie als het gaat om financiële zaken vind ik zelfs uitmuntend.”
‘Korte lijntjes’
Over de samenwerking met het team is Martijn ook heel tevreden.
“Doordat het een relatief compact bureau is, ken je alle medewerkers en vaste freelancers en zijn de lijntjes kort. Wat ik ook fijn vind, is dat je maar één aanspreekpunt hebt, doordat Reach alles zelf in huis heeft.
“We hebben vrijwel dagelijks contact, stemmen inhoudelijke zaken minimaal wekelijks af en evalueren met regelmaat. Soms krijgen we ook ongevraagd advies, maar dat waarderen we alleen maar, dat houdt ons scherp.”
Daarnaast vindt Martijn het prettig dat Reach heel flexibel is. “Ik houd van een beetje snelheid maken, het is fijn als een bureau dat tempo kan bijbenen.”