‘Reach stuurt op communicatie die echt werkt’
Reach hielp Pensioenfonds ING onder meer met het formuleren van de contentstrategie, een strategie voor digitale versnelling en met de uitwerking en realisatie van die plannen. “We zien terug in onze data dat deze contentstrategie werkt.”
Pensioenfonds ING voert op duurzame wijze de pensioenregelingen uit die ING Bank en NN Group bij het Fonds hebben ondergebracht.
Het is een gesloten fonds, dat betekent dat er geen pensioenpremies meer in het Fonds worden gestort en pensioenen alleen nog worden beheerd en uitgekeerd. In de samenwerking met een communicatiebureau is het voor senior communicatiemanager Pensioenfonds ING Simone Schothorst van belang dat een bureau zich goed verdiept in de organisatie en dat er meegedacht wordt. Zeker als het gaat om complexe materie als pensioenen.
“We hebben maar een kleine communicatieafdeling. Door samen te werken met een strategisch communicatiebureau als Reach hebben we meer slagkracht en voegen we vernieuwing en creativiteit toe. Weet je wat ik het fijnst vind? Dat Reach stuurt op communicatie die echt werkt. Andere prettige bijkomstigheden zijn dat er leuke mensen werken, die ons een hoop werk uit handen nemen en die met ideeën komen waar ik zelf niet op kom.”
Deelnemersvragen
Sinds 2019 hebben Pensioenfonds ING en Reach verschillende projecten samen opgepakt: van een campagnewebsite rondom het nieuwe pensioenstelsel tot het relatiemagazine Antwoorden en de jaarlijkse jaar- en duurzaamheidsverslagen. Door mede op advies van Reach in de contentstrategie te focussen op het beantwoorden van echte vragen van deelnemers en gepensioneerden bereikt Pensioenfonds ING het communicatiedoel: het centraal zetten van hun deelnemers.
“We zien met ons magazine dat deze strategie werkt en dat je op deze manier alle onderwerpen die je wilt communiceren aan bod kunt laten komen. Daarnaast wordt content die opgezet is vanuit een deelnemersvraag niet alleen beter gelezen, maar nodigt het andere deelnemers ook uit om over hun eigen situatie na te denken en zelf vragen te stellen. Ook de live webinars die Reach voor Pensioenfonds ING rondom het nieuwe pensioenstelsel heeft georganiseerd waren een groot succes.”
Dat Reach meer doet dan alleen strategie formuleren, maar ook in huis ontwikkelt, creëert en produceert, is voor Simone van betekenis. “Ik vind het belangrijk dat wat wordt bedacht ook uitvoerbaar is en dat er wordt nagedacht over hoe bijvoorbeeld een campagnewebsite kan worden geïntegreerd in de corporate website. Je kan het allemaal nog zo mooi bedenken, maar het moet wel binnen de beschikbare middelen en de deadline haalbaar zijn.”
Kijken naar wat er wél mogelijk is
Tot slot vindt Simone de samenwerking met de verschillende teamleden van Reach waardevol. “Ik vind dat er met een frisse blik naar soms complexe materie wordt gekeken. Waar wij soms in beperkingen denken, is het mooi om te zien dat het team van Reach de grenzen opzoekt en kijkt naar wat er wél mogelijk is. Wat ook prettig is dat als we om de tafel gaan adviseurs van Reach altijd goed ingelezen zijn, zodat je direct kunt gaan praten over mogelijke oplossingen.
Zo waren we verrast door het voorstel voor de communicatie rondom het nieuwe pensioenstelsel. Het brede palet aan communicatiemiddelen: een campagnewebsite, printspecial en webinars, dat we uiteindelijk hebben ingezet heeft gewerkt. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers en gepensioneerden achteraf meer kennis en een positievere houding hebben tegenover een eventuele overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.”