Bij Reach Communications worden we geregeld blij van een opdracht, maar soms krijgen we een verzoek waar ons hart nog net iets sneller van gaat kloppen. Gewoon omdat het creatief en productief gezien net wat meer van ons vergt. Wat voor opdrachten dat zijn? Nou, bijvoorbeeld het ontwerpen en realiseren van een jubileumboek, zoals we in 2023 voor ARN Auto Recycling Nederland hebben mogen doen.
Stad en land door
Begin 2023 kregen we de eervolle opdracht van ARN om naar aanleiding van hun dertigjarig bestaan een jubileumboek te maken. In het voorjaar, net na de drukte van de jaar- en duurzaamheidsverslagen die we maken, zijn we van start gegaan. Een geweldig leuke, doch monsterklus. In een paar maanden tijd zijn onze medewerkers en vaste freelancers stad en land afgereden om mensen uit de autorecyclingketen van toen en nu te interviewen en te fotograferen. Samen met een gelegenheidsteam van de opdrachtgever hebben we letterlijk duizenden foto’s opgevraagd en uitgezocht. Talloze ondernemers uit de autorecyclingsector leverden een bijdrage aan deze bijzondere uitgave.
De druk en het binden van het luxe boek vielen midden in de zomervakantie, waardoor de spanning nog wat verder werd opgevoerd. Aan de strakke deadline van de drukker viel niet te tornen, omdat Algemeen directeur van ARN Paul Dietz het eerste exemplaar van het boek op 5 oktober tijdens de jaarlijkse relatiedag in Radio Kootwijk zou overhandigen aan Ad Lansink, van de gelijknamige Ladder van Lansink.
Schrijven en schaven
Uiteindelijk hebben we de ultieme combinatie van ‘toen en nu’ weten samen te stellen. Onze tekstschrijvers en eindredacteuren hebben geschreven en geschaafd en weer verder geschreven en verder bijgeschaafd, net zo lang tot het boek recht deed aan dertig jaar autorecycling in Nederland. En ook voor de vormgeving zijn we natuurlijk niet over een nacht ijs gegaan. To say the least. Twee ervaren artdirectors hebben eraan gewerkt en hielden elkaar scherp.
Mooie anekdotes
Gelukkig bleek tijdens het proces dat er veel fysiek bewaard was gebleven. Daarbij konden we vele mooie anekdotes optekenen van (oud-)medewerkers. Het resultaat is een prachtig koffietafelboek geworden. Een boek met verzamelwaarde, dat bestaat uit een bundeling van interviews en reportages met mensen die in de drie decennia dat ARN actief is een grote rol hebben gespeeld of nog spelen in de professionalisering van autorecycling. Het boek bevat tal van bijzondere, niet eerder gepubliceerde foto’s en is daarmee een unieke uitgave geworden. We zijn er gepast trots op.